måndag 23 mars 2009

Skattsökaren

Till mars månads bokcirkelträff skulle vi läsa Skattsökaren av J.M.G. le Clézio, som tilldelades Nobelpriset i litteratur 2008. Det är en äventyrsroman, och eftersom jag inte läser sådana för ofta var det roligt att försvinna in i en annan värld. Lite Robinson Crusoe-känsla fick jag, och "den ädle vilden" finns också mycket riktigt representerad, fast i en feminin variant.

Skattsökaren
var mer lättillgänglig än jag trodde den skulle vara. Clézios språk är vackert, liksom flytande, och poetiskt. Tyvärr huggs berättelsen itu av ett parti som utspelar sig i första världskrigets skyttegravar. Denna del av historien känns lite malplacerad, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Jag kommer definitivt att läsa mer av Clézio, har fått låna Afrikanen, och ser fram emot när det blir dags för den.

titel SKATTSÖKAREN författare J.M.G. LE CLÉZIO originaltitel LE CHERCHEUR D'OR översättning ULLA BRUNCRONA förlag NORSTEDTS (2008)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...