söndag 13 december 2009

Bara Alberte

Så var hela Alberte-trilogin utläst sedan ett par dagar tillbaka. Serien avslutas med boken Bara Alberte, och denna del var lika bra som de två första, Alberte och Jakob och Alberte och friheten. Det har i och för sig varit en långdragen resa att läsa hela Cora Sandels trilogi, men det har varit mödan värt. Alberte är en udda fågel vart hon än befinner sig, och hennes (och andra kvinnors) kamp för att leva självständigt under 1900-talets första decennier är både intressant och sorglig läsning. Jag kan varmt rekommendera böckerna, men se till att inte ha bråttom med dem.

Cora Sandel är pseudonym för Sara Fabricius (1880-1974), en norsk författarinna som levde mer än halva sitt liv i Sverige. Alberte-trilogin är delvis självbiografisk, vilket jag tycker att man känner när man läser böckerna. Bara Alberte utkom första gången 1939.



titel BARA ALBERTE författare SARA FABRICIUS originaltitel BARE ALBERTE översättning GUN-BRITT SUNDSTRÖM förlag ALBERT BONNIERS FÖRLAG (2007)

2 kommentarer:

Cecilia says sa...

Grattis! =) Jag blir också lite sugen på dem när jag läser dina inlägg. Nästa år kanske.

Barbabok sa...

Du får gärna låna den av mig, den kommer inte att bli omläst på ett bra tag ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...