tisdag 9 augusti 2011

Gästinlägg: Rensa i röran med feng shui

Hej alla Barbabokläsare! Jag är syster till Barbabok, och kommer här med ett gästinlägg om en av mina absoluta favoritböcker.

Jag kom i kontakt med Feng Shui för snart 6 år sedan, och jag famlade blint i denna labyrint innan jag hittade Rensa i röran med Feng Shui av Karen Kingston. Karen bryter ner denna urgamla tradition, som fortfarande är förhållandevis ny till oss i väst, till en grundnivå som jag tror de flesta kan ta till sig.

I Rensa i röran med Feng Shui förklarar Karen Kingston hur våra ägodelar, och hur vi förvarar dem, påverkar både hur vi mår och hur vårt liv ser ut. Hon delar med sig av både kunskap, anekdoter och historier från några av hennes många klienter och kursdeltagare. Hon förklarar hur man kan dela upp sitt hem, rum, trädgård, skrivbord, vad som helst in i 9 olika delar som representerar olika delar i ens liv, och hur de ting vi placerar i respektive del påverkar hur den delen ser ut i våra liv. Karen Kingston pratar också om vad det kan innebära att vi håller fast vid saker som skulle må mycket bättre hos någon annan, eller till och med på tippen, och hur mycket lättare vår vardag kan bli om vi slipper överflödet som tynger ner oss.

För mig innebar den här boken en nystart, och jag kunde rensa ut vad jag uppskattar är närmre 10 billaster med saker och kläder som jag av någon anledning har behållit, trots att de inte har påverkat mig positivt, utan ibland till och med tvärtom! Om man tycker att det är lite för mycket hokus pokus med Feng Shui tror jag ändå att boken kan vara en intressant källa till inspiration för både sig själv och sitt hem.


Tack för mig!


titel RENSA I RÖRAN MED FENG SHUI. DET ENKLA SÄTTET ATT SKAPA ORDNING OCH HARMONI I DITT HEM författare KAREN KINGSTON originaltitel CLEAR YOUR CLUTTER WITH FENG SHUI översättning EVA TRÄGÅRDH förlag MÅNPOCKET (2005)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...