tisdag 11 september 2012

Så länge jag minns


Så länge jag minns är en stillsam roman om 82-åriga Signe som ser tillbaka på sitt liv, och då i synnerhet sommaren 1947 då hon träffade Fabian. Signe som kommer från ett enkelt arbetarhem passar inte ihop med konstnären Fabian som i sin tur drömmer om att flytta till USA. Deras vägar skiljs, men korsas igen, ibland när Signe som minst anar det.

Historien utspelar sig i Malmö, och eftersom det är mina hemtrakter är det roligt med skildringar härifrån.  - både historiska och nutida. Huvudpersonen Signe är några år yngre än mina egna far- och morföräldrar, men boken ger ändå en bra och trovärdig bild av hur deras ungdom tedde sig på 1930- och 40-talen. 

titel SÅ LÄNGE JAG MINNS författare PETRA HOLST förlag FORUM (2012)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...