torsdag 26 februari 2015

Favoriter 2014


Tvärtemot vad bloggen visar blev det faktiskt läst en del under 2014. Min bokbok, som syns på bilden ovan, säger att jag hann med 33 böcker under förra året. Och nu ska guldkornen vaskas fram:


Brittsommar (Lo Söllgårds förlag, 2013) är en liten pärla skriven av Laura Fitinghoff, mest känd för Barnen från Frostmofjället. Romanen gavs först ut 1917, men är lika aktuell idag med dilemmat att vara kärleken eller plikten trogen. Lite som Meryl Streeps karaktär i filmen Broarna i Madison county slits mellan passionen och familjen hamnar Lajsa mellan sin ungdomskärlek och ansvaret gentemot sin familj. Mycket läsvärd!

Sist av alla i hela världen (känns det som) läste jag Jonas Gardells trilogi om Benjamin och Rasmus efter att ha fyndat hela serien på bokrean. Det är viktiga böcker om kärlek och medmänsklighet, men det verkar på något sätt som om Gardell haft bråttom att få ut sig sin historia. Lite mer välskrivet hade jag önskat.

Carin Gerhardsen levererade som vanligt - Tjockare än vatten (Norstedts, 2014) är den sjunde delen i Hammarbyserien, spännande och stundtals ganska otäck.

Erik Helmerson, DN-skribent och författare till Den onödige mannen (Norstedts, 2011) kom med en ny bok, Au revoir, Magnus (Norstedts, 2014). Det är en roman om att låta sig tröttna på sitt vardagliga liv och följa sin dröm. Också mycket bra!

På fackbokssidan rekommenderar jag Nu äter vi! av Jenny Damberg (Ica Bokförlag, 2014). Här kan man läsa om maten som flippat eller floppat, om svenskarnas favoritpizza och om statens roll i restaurangbranchen.

Jag kan inte skriva om 2014 års bästa läsupplevelser utan att ta med Knud, den store. En roman om min far av Hanne-Vibeke Holst (Albert Bonniers Förlag, 2014). Det är en fantastik historia som författaren berättar om sin pappa, Knud Holst. Det är så bra, så välskrivet att jag hade svårt att släppa boken. Absolut en av de bästa från förra året, men så är Hanne-Vibeke Holst också en av mina favoritförfattare.

David Nicholls följde upp succén En dag men en ny roman, Vi (Printz Publishing, 2014), vilken jag också tyckte var bra, men kanske inte riktigt på samma nivå som En dag.

Sist men inte minst måste jag ta med trilogin om Maj av Kristina Sandberg. Den sista delen, Liv till varje pris (Norstedts, 2014) fick Augustpriset för bästa skönlitterära bok. Jag läste hela serien i ett sträck i november, och det är så bra, så välskrivet, och med så grundlig research att jag bara kan säga: läs, läs, läs!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...