söndag 26 juni 2011

Fyra dagar i mars

Jens Christian Gröndahl är en av mina favoritförfattare och jag - liksom många andra - upptäckte honom när jag läste Lucca för en massa år sedan. Fyra dagar i mars handlar om en kvinna som tvingas till rannskan efter att hon fått veta att hennes tonårsson varit med och misshandlat en jämnårig kille med invandrarbakgrund. Hon jämför sig med sin egen mamma och mormor, funderar över om hon anammat samma drag som hon ogillar hos kvinnorna i sin familj.

Det tog jättelång tid för mig att läsa boken, och jag läste flera andra böcker emellan innan jag var klar. Den kändes lite seg och långsam, och var tyvärr inte alltid den mest lockande boken på sängbordet. Trots segheten gillade jag den, och jag ser fram emot nästa bok av Gröndahl.

titel FYRA DAGAR I MARS författare JENS CHRISTIAN GRÖNDAHL originaltitel FIRE DAGER I MARTS översättning THOMAS ANDERSSON förlag WAHLSTRÖM & WIDSTRAND (2010)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...