söndag 21 juni 2009

Harry Potter och de vises sten

Sist av alla i hela världen (känns det som) har jag nu läst en Harry Potter-bok. Jag började såklart med Harry Potter och de vises sten, som är den första av de sju böckerna. Jag har inte varit så sugen på att läsa Harry Potter (eller se filmerna) förrän sista boken kom ut på svenska. Då, sommaren 2007, köpte jag Harry Potter och de vises sten som sedan har blivit liggande tills C startade Hyllvärmarna.



I denna den första boken om trollkarlen Harry Potter introduceras läsaren i en spännande värld av magi och trollkonster. Vi får följa med Harry Potter när han lämnar livet som mugglare, d v s vanlig människa, och börjar på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Där träffar han Hermione och Ron som blir hans vänner och tillsammans dras de in i inte helt ofarliga äventyr.

Harry Potter och de vises sten är riktigt bra och passar även för vuxna läsare (vilket jag visst är den siste att upptäcka). Språket är ganska lätt, så man kan lika gärna läsa på engelska. Det blir fler Harry Potter-böcker för min del, och säkert film också.




titel HARRY POTTER OCH DE VISES STEN författare J K ROWLING originaltitel HARRY POTTER AND THE PHILOSOPHER'S STONE översättning LENA FRIES-GEDIN förlag TIDEN (2001)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...